Kerékpárostúra 2009 Zselic-Ormánság-Dunaújváros

Hogy már megint mire vállalkoztunk?
Április 25-én ketten kocsival, hárman kerékpárokkal indultunk Terecsenybe, ami egy Kaposvártól délre található zsákfalu. Elbicikliztünk Sárbogárdra (az egyik kerékpárt már Sismándnál hegesztették) és a MÁV dolgozóival történt többszöri egyeztetés után (melyik vonat szállít kerékpárt, melyik vagonba szállhatunk fel a kerékpárokkal az utolsóba, vagy mégis inkább az elsőbe?) végül az IC Dombóvárra vitt bennünket, ahol átszálltunk a gyorsra és egy az előzőhöz hasonló vagont barikádoztunk el a kerékpárokkal. Még jó, hogy csak három kerékpár volt és nem mondjuk 13. A Kaposvár melletti Hódos-tónál találkoztunk az autósokkal. Nagyon szép hely: kis horgásztó, sziget, erdő, kulcsosház (melyet a turisták sajnos elhagytak és az erdészet kezeli), forrás, tűzrakóhely, padok, asztalok szépen kialakítva, gondozva. Kis pihenő után a Zselic emelkedőkkel megtűzdelt útjain kerekeztünk Terecsenybe. A szállás tiszta, tágas, csendes, jól felszerelt. Az üzemeltető vaddisznótartással foglalkozik, így mi is megnéztük a farmot.
Másnapi túrán mentünk Kaposgyarmatra, ahol reményeinkkel szemben nem sikerült megnézni a forrás mésztufa és cseppkő képződményeit, mert egy vállalkozó megvásárolta a területet és bekerítette e természeti értéket a turisták elől. A faluban táblák hirdetik képpel, szöveggel, de egyenlőre nincs lehetőség a megtekintésére. A falut elhagyva csekély forgalmú erdei útra kanyarodtunk és a túra további részét ezen tettük meg. Felkerestük a Ropolyi vadászkastélyt, kardosfapusztai arborétumot és a kaposvári főiskola bemutató telepét, ahol hatalmas karámokban gím és dámszarvasokat, vaddisznót, muflont, szürke marhát, szamarakat, lovakat figyelhettünk meg. A bőszénfai csárdát naponta útba ejtve frissítettük magunkat az utolsó embertpróbáló emelkedő előtt.
A következő nap a sasréti vadászházat és erdei iskolát, az ibafai pipamúzeumot néztük meg, majd aztán Korpádnál az ellenkező irányba haladva kalandtúrán fogtuk a Sormás-patak völgyét és Felsőkövesdre mentünk. A falu előtt egy öreg körtefán gévagombát szedtünk, olvasgattuk a Fekete István emlékére kialakított túra információs tábláinak történeteit és Csebény előtt megint találtunk gévagombát, így vacsorára nagy adag tojásos gomba készült.
A negyedik nap Szentlászlón és Mozsgón keresztül Szigetvárra érkeztünk egy finom szilvás-diós pitére. Utána várat néztünk, kerékpárt javítottunk és kicsit megkésve indultunk az Ormánságba. Jó utakon jól haladtunk. Sellyén megcsodáltuk az arborétum hatalmas vérbükkjeit, fenyőfáit, tiszafáit, páfrányfenyőjét. A szállás Majláth-pusztán volt, mely azzal a meglepetéssel szolgált, hogy nyitva tartó bolt, kocsma várta a megfáradt turistát még este 7-kor is.
A következő napon a Dráva gátján indultunk keletre, sokszor legurulva a vízhez. Drávaszabolcs után megnéztük a kormorán-telepet, találkoztunk szarvasokkal, rókával, kócsaggal, gémmel. Tavasz volt, víz, nap, meleg, jó illatok, szép táj, jó társaság. Világvégi falvakon kerekeztünk, szekérúton és mégis célhoz értünk Mohácsra. A komp megvárt, a duna-parti kemping jó volt.
Másnap könnyű terepen 40 km-t kellett megtenni Bajáig, ahol túratársak látták vendégül a csapatot, kiérdemelve örök hálánkat.
Reggel Bajáról Gemencen keresztül – ahol a sok szúnyog ellenére is meg-megálltunk, mert nyílott a nyári tőzike, szarvasok, vizi madarak kerültek az utunkba – az árvízkapuhoz bicikliztünk, majd a gazdagon nyíló kosborral díszített gáton Bogyiszlóra jutottunk. Az árokban elfogyasztott ebéd után Paks felé vettük az irányt, de némi jégeső még megállásra kényszerített. Pakson a cukrászdában kárpótoltuk magunkat és egy nekirugaszkodással Németkérre tekertünk. A Beanett panzióban töltött éjszaka után mindenkinek csak ajánlani tudjuk a helyet. Kedvesek, olcsók, kényelmesek a fekhelyek, szép a park, lehet lovagolni, horgászni, gyalogolni, kerékpározni, vadászni, fürdeni, bográcsolni, stb.
Az utolsó nap Dunaföldvárra indultunk, majd Baracs, Nagyvenyim útvonalon haladtunk kicsit szomorúan a magam részéről, mert nagyon hamar vége lett a túrának. Legalábbis így éreztem, de hát mégiscsak 8 nap volt és kicsit több mint 500 km.

Jurinka Rozália

topaibolya@freemail.hu

(Topa Ibolya, 2009.05.06 14:13)